BIENNALE / 5.04-5.05.2019

XI Biennale Grafiki Studenckiej / BUNT

Galeria Miejska Arsenał: 5.04-5.05.2019
Kurator: Maciej Kurak

Wyniki XI edycji Biennale Grafiki Studenckiej 2019

Jury w składzie:
prof. dr hab. Janusz Akermann – przewodniczący
dr hab. Małgorzata Warlikowska prof. ASP Wrocław
dr Anna Perłowska – Weiser
prof. dr hab. Marek Basiul
dr hab. Rafał Kochański
prof. dr hab. Zdzisław Olejniczak
prof. dr hab. Piotr Szurek
dr Martyna Rzepecka
dr hab. Marcin Surzycki prof ASP Kraków
dr Marta Anna Raczek – Karcz
dr Lidia Głuchowska
st. kustosz Barbara Chojnacka
Agnieszka Salamon – Radecka
dr Krzysztof Balcerowiak

Przyznało następujące nagrody:

  • Nagrodę Grand Prix XI BGS BUNT otrzymała: OLGA MULARCZYK z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
  • I miejsce XI BGS BUNT otrzymał: KAJETAN KARCZEWSKI z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
  • II miejsce XI BGS BUNT otrzymuje: ZUZANNA KAMIŃSKA z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Przyznano także nagrody specjalne:

  • Nagrodę Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, którą otrzymał: SZYMON SZYMANOWICZ z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą otrzymała: PAULINA PANUŚ z Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
  • Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, którą otrzymał: WIKTOR WIATER z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
  • Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, którą otrzymała: OLGA ŻUKOWSKA z Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
  • Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, którą otrzymała: JAGODA JAWORSKA z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Nagrodę Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego, którą otrzymała: MALWINA DOMARADZKA z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
  • Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, którą otrzymał: DOMINIK TKACZYK z Akademii Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
  • Nagrodę Prezes Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, którą otrzymał: SZYMON WIRCHANOWICZ z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
  • Nagrodę Dziekana Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, którą otrzymała: LIDIA GALICA z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
  • Nagrodę Dziekana Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, którą otrzymała: AGNIESZKA WARCABA z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie
  • Nagrodę Dziekana, Prodziekan i Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej UAP, którą otrzymała: OKSANA BUDNA z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Nagrodę Fundacji Rarytas, którą otrzymała: MARTA KOGUC z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

oraz WYRÓŻNIENIA HONOROWE JURY:
Natalia Paczyńska (ASP w Katowicach), Alicja Wiśniewska (UAP), Joanna Saloni (ASP w Warszawie), Anna Sobczyk (UAP), Magdalena Banaś (ASP we Wrocławiu), Katarzyna Fedro(ASP we Wrocławiu) oraz Andriej Korotkov (ASP w Krakowie).


XI edycja Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu przypada na setną rocznicę działalności poznańskiej grupy Bunt założonej w 1918 roku. Do grupy należeli artyści, którzy tworzyli przede wszystkim w technikach graficznych, zwłaszcza linorycie. Artyści Buntu podejmowali tematy społecznie zaangażowane, wpisujące się w dyskusję o możliwości tworzenia nowej, lepszej rzeczywistości, krytycznie odnoszące się do ówczesnych czasów. Podejmowali treści utylitarne wychodzące poza lokalne sprawy. Reprezentowali nurt sztuki awangardowej opartej o chęć „przebudowywania świata”.

XI edycja konkursu Biennale Grafiki Studenckiej podobnie jak wcześniejsze odsłony organizowana jest we współpracy ze wszystkimi ośrodkami akademickimi w Polsce o profilu artystycznym. Konkurs stanowi podłoże do debaty na temat roli grafiki we współczesnej kulturze oraz kształtowania się jej medialnego języka refleksji na temat metafory i interpretacji. Grafika wymusza zdecydowanie i pewność siebie w kwestiach budowania obrazu i jego treści, narzuca syntetyzowanie i upraszczanie formy, co wpływać może na radykalny charakter prac. Dlatego technika ta stosowana była przez grupy awangardowe, społecznie i politycznie zaangażowane. Stała się narzędziem walki i oporu. Była krytycznym spojrzeniem i oceną rzeczywistości, środkiem komunikacji umożliwiającym nowe sposoby wartościowania konsumpcyjnego świata. Grafika działa na odbiorcę obrazem, zazwyczaj niepotrzebne są dodatkowe opisy i tłumaczenia. Przekaz kształtowany jest, przede wszystkim, przez kontekst historyczny, społeczny, kulturowy i treść zawartą w samym dziele.

Istnieje wiele grup zaangażowanych społecznie, aktywistów, którzy korzystają z medialnych walor w grafiki, wykorzystując możliwości jej kopiowania (rosyjska grupa Voina, Pixadores, ruch Occupe), co ułatwia jej popularyzację i tym samym pozwala na dotarcie do większej liczby odbiorców. W latach 60. grafiką posługiwali się sytuacjoniści, którzy dzięki możliwości reprodukowania mogli rozpowszechniać myśli w kontekście zastanej sytuacji politycznej i obyczajowości. Obecnie temat powielania oraz prawa autorskiego zajmuje ważne miejsce w rozważaniach o kulturze. Mówi się o skali oddziaływania internetu na zachowania człowieka wobec wspólnoty, również o konieczności umożliwienia swobodnego dostępu do archiwów oraz osiągnięć nauki i zbiorów kultury. Globalna dyskusja toczy się w sprawie zastępowania copyright na copyleft, w kontekście prac artystycznych powstających z fragmentów, cytatów, sampli używanych do kolaży, fotomontaży, muzycznych miksów i mashup’ów. Porusza się temat „kopimizmu”– religii, której podstawą jest założenie, że największą cnotą jest kopiowanie. Kultura w dobie internetu stawia wiele pytań, z jednej strony o wolność myśli i słowa, egalitaryzm, a z drugiej o prawo własności. W nurt tych rozważań bezkompromisowo wpisuje się laureat 1. Biennale Grafiki Studenckiej – Rafał Bujnowski, który swoją realizację graficzną (linoryt) „M-1” wykonał w dużym nakładzie, umożliwiając odbiorcom posiadanie kopii jego autorskiej pracy. XI edycja Biennale Grafiki Studenckiej pod tytułem „Bunt” jest przede wszystkim ważnym wydarzeniem artystycznym. Zwraca uwagę na wartość postawy, która nie przyjmuje pasywnej akceptacji, wchodzi w dyskusję z otoczeniem, jednocześnie dostarcza nowych twórczych idei i graficznych rozwiązań. Konkurs pozwala na wyłonienie ciekawych sposobów interpretacji świata, daje możliwość dyskusji na temat roli grafiki w kontekście kształtowania się nowych zjawisk kultury i relacji formy wypowiedzi twórczej wobec inicjatyw społecznych.

Maciej Kurak